Näytä kaikki palautteet

Sofia Vesa: Miksi valmentaja tarvitsee valmentajaa

Osallistuin keväällä 2016 Oulussa järjestettyyn oman alani seminaariin. Käytännön osuuksissa, jälleen kerran, sain kuulla siitä, kuinka keskivartaloni hallinta pettää helpoissakin liikkeissä eivätkä lihakset aktivoidu niin kuin niiden pitäisi. Asia ei sinänsä ole vakava, sillä useimmilla ihmisillä löytyy yleensä aina jonkinmoisia lihasepätasapainoja tai puolieroja. Koomisinta asiassa onkin se, että itsekin työskentelen juuri näiden asioiden parissa omien asiakkaideni parissa valmennuksissa ja koulutan lisäksi aiheesta. 🙂 Jo vuosia “vaivannut” ongelma nostettiin jälleen kerran pöydälle ja tällä kertaa ajattelin, että piru vie nyt tämä asia laitetaan kuntoon. Haluan olla myös omille asiakkailleni esimerkki siitä, mitä pitkäjänteisellä ja oikeanlaisella harjoittelulla voidaan saada aikaiseksi niin lihastasapainon, ryhdin, kuin esimerkiksi voimatasojen kannalta.

Aloitettiinkin Mikon kanssa valmennus käytännössä heti. Mikko on pitkäaikainen kollegani ja luottamus Mikon osaamiseen juuri näissä asioissa on 100%. Valmennukseen lähtiessä olin aika huonossa fyysisessä kunnossa. Nuoremman lapseni syntymästä oli kulunut vajaa vuosi ja jatkuva univaje oli haastavaa sovittaa tavoitteelliseen harjoitteluun. Tavoitteeksi valmennukselle asetettiin puolierojen tasaaminen, pakaran ja keskivartalon aktivaation löytäminen, voimatasojen parantaminen enkä laittanut pahakseni jos kehonkoostumus muuttuisi siinä samalla parempaan suuntaan.

Viikottaiset yhteistreenit Mikon kanssa olivat ihan parhaita ja pitkästä aikaa tuntui, että sain treeneistä todella jotain hyötyä irti. Kunto ja voimatasot lähtivät nousemaan rytinällä. Omaa jaksamista varjosti huonosti nukutut yöt ja Mikko otti kyllä todella taitavasti myös tämän huomioon ja muokkasi ohjelmaa niin, että hermostolle tulee sopivasti ärsykkeitä ja palautuminen on mahdollista harjoitusten välissä.

3kk:n valmennusjakson jälkeen tulokset puhuvat puolestaan. Penkkipunnerruksessa tuli 111% muutos parempaan, leuanvedossa 233%, puhumattakaan muista osa-alueista. Pakara-aktivaatio löytyi vihdoin ja nykyään mm. kyykyt tuntuvat siellä, missä pitääkin. Keskivartalon voima on parantunut ja tätä kautta ryhdin kannatteleminen helpottunut. Kaikista parhainta antia valmennuksessa oli huomata, kuinka haastavassakin elämäntilanteessa omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää ja oikein suunnitellulla harjoittelulla löydetään kyllä oikeat menetelmät tulosten saavuttamiseksi.

Kouluttajana ja personal trainerina kannustan ihan jokaista panostamaan omaan hyvinvointiin ja palkkaamaan itselleen oman valmentajan. Ulkopuoliset korvat ja silmät huomaavat aina jotain, mitä itse et ehkä näe, tai halua nähdä. Juuri ne asiat, jotka ovat oman kehittymisen esteenä.

Kiitos Mikko kaikesta tieto-taidostasi, jota pääsin hyödyntämään niin asiakkaana, kuin ammatillisestikin valmennuksen aikana. Oot rautaa!